Sosyal Medya Yasası: Nedir, Neler Değiştirdi? | Temsilcilik
Temmuz ayının başından bu yana gündemde olan sosyal medya yasası, 29 Temmuz tarihinde TBMM’de kabul edildi ve 9 maddelik sosyal medya düzenleme yasası 30 Temmuz Cuma günü Resmi Gazete’de yayınlandı. Kabul edilen 9 maddelik bu yasayla beraber de YouTube, Twitter, Facebook, Instagram ve TikTok gibi sosyal medya uygulamaları, “sosyal ağ sağlayıcı” olarak yeniden adlandırıldı.
Sosyal medya düzenlemesiyle; sosyal medya sağlayıcılarına, verilerin Türkiye’de tutulması, temsilci bulundurmaları zorunluluğu gibi birçok yeni yükümlülük getiriliyor. Bu yükümlülüklere uymayan sosyal medya şirketlerine ise ağır adli para cezaları yaptırımı getiriliyor. Kullanıcının yararına yönelik birçok yaptırım getiren sosyal medya yasasında; Almanya’da yürürlüğe giren ve ülkemizdeki yasayla temsilcilik yönünden benzerlikler bulunan Netzdg yasası model alınıyor.
Sosyal medya düzenlemesinin maddeleri:
- Sosyal medya platformlarına yeni tanım ve şirketlerin temsilci bulundurma zorunluluğu:
- Yabancı ve yerli sosyal medya platformları “sosyal ağ sağlayıcı” olarak tanımlanacak.
- Kullanıcıların IP adreslerinin yanı sıra “port bilgisi” de temin edilebilecek.
- Her sosyal ağ sağlayıcısının Türkiye’de bir temsilcisi bulunacak.
- Temsilci gerçek bir kişi olursa, bu temsilci Türk vatandaşı olmak zorunda olacak.
- Türkiye’de temsilci bulundurmayan şirketlere uygulanacak yaptırımlar:
- Türkiye’de temsilci bulundurmayan sağlayıcılara, temsilci bulundurmadıkları süre boyunca para cezası ve bant genişliğini azaltma yaptırımları uygulanacak.
- Sağlayıcı ilk etapta temsilci bulundurmaz ise 1 ila 10 milyon TL arası idari para cezası.
- Sağlayıcı 10 gün içerisinde temsilci bulundurmaz ise 30 milyon TL idari para cezası.
- Sağlayıcı hâlâ temsilci bulundurmuyorsa, 3 ay süre boyunca Türkiye’de reklam çalışmalarını durdurma cezası.
- Son aşamaya giren sağlayıcılara birinci adımda %50 bant genişliği daraltma cezası.
- Son aşamanın ikinci adımında %90 bant genişliği daraltma cezası.
- Bant genişliği cezası alan şirketler, 4 saat içerisinde gerekli yaptırımları uygulamak zorundalar.
- Kullanıcılar, mahkemeye gitmeye gerek kalmadan direkt olarak temsilciliklere kişilik hakkı ihlali ile ilgili başvuru yapabilecek:
- Sosyal ağ sağlayıcısı şirket, yapılan başvurulara 48 saat içerisinde dönüş yapmak zorunda olacak.
- 48 saat içerisinde dönüş yapmayan şirketlere 5 milyon TL para cezası uygulanacak.
- Cezai yaptırım yerine getirilmezse 10 milyon TL para cezası.
- Hukuka aykırı olarak mahkeme tarafından bildirilen içerik kaldırılmaz ise ortaya çıkacak olan maddi hasarı, sosyal medya sağlayıcı şirketler üstlenecek.
Post a Comment